Dezer dagen zitten we met z’n allen binnen. Veel bedrijven hebben de deuren gesloten, maar werken van thuis uit verder. Dat is niet evident, zeker niet wanneer je ook een huishouden moet regelen of een aparte ruimte moet voorzien om bijvoorbeeld te kunnen bellen. Ook de interne communicatie en verschillende workflows moeten aardig aangepast worden. Wij geven jou enkele tips waarmee je alvast verder kunt.
1. Ken jezelf en maak een planning
Ben je snel afgeleid? Of ben je net heel erg gefocust? Afhankelijk hiervan zal je je home office inrichten als een plaats zonder afleiding, of net als een plaats waar je ruimte hebt om te ontspannen. Time je pauze wanneer je snel afgeleid bent, en time je werktijd als je erg gefocust bent en vaak vergeet te pauzeren. Licht zeker ook je gezinsleden in; is het oké als ze jou komen storen of deel je de dagplanning met het gezin, zodat jouw partner/kinderen weten wanneer jullie samen een activiteit kunnen doen?
Maak een planning
Plan je dag in met blokken van telkens 1u tot 1,5u, waarin je je openstaande taken uitvoert en klanten contacteert. Zorg daarnaast voor duidelijke pauzes, waar je echt van kunt genieten. Afhankelijk van je gezinssituatie zullen de pauzes variëren van een wandeling met de hond, samen eten, tot een spel spelen met je kinderen.
Zet hiervoor een timer, zodat je niet vergeet wanneer je kunt pauzeren, of wanneer je terug moet beginnen met werken.
Plan je pauzes in
Plan een middagpauze weg van je scherm: ga wandelen, speel een spel met je kinderen, lees een tijdschrift of boek of doe een powernap van 15 minuten. Dit is daarnaast de ideale gelegenheid om een podcast te beluisteren, en zo dingen bij te leren.
Zorg voor voldoende beweging
Maak een wandeling, doe binnen wat yoga-oefeningen of volg online lessen van jouw fitness of coach op.
2. Doe alsof je effectief gaat werken
Wanneer we van thuis uit werken, vergeten we soms dat we ook eens iets anders kunnen dragen dan onze comfy homesuit. In je pyjama werken en online vergaderen heeft z’n charmes, maar die maken na enkele dagen plaats voor rusteloosheid en hebben een negatief effect op je productiviteit. Doe daarom net alsof je naar je werk gaat: sta op, neem een douche, kleed je aan en fatsoeneer jezelf. Behoud de routine van een normale werkdag, zo kan je na deze crisis de draad sneller oppikken.
3. Voer ook informele gesprekken
Je hebt op een gewone werkdag meer contact met je collega’s dan wanneer je van thuis werkt. Je ziet of hoort hen wel regelmatig, maar de gesprekken zijn meestal werk-gerelateerd. Neem daarom ook de tijd om informele gesprekken te voeren.
Je kunt daarnaast ook een sociaal moment inplannen, bijvoorbeeld op maandagmiddag. Gebruik dit moment om over jullie weekend te praten, bespreek leuke dingen die jullie hebben gezien of gehoord en zorg voor elkaar.
4. Zorg voor duidelijke richtlijnen en blijf communiceren
Bespreek interne veranderingen met elkaar, bel je collega’s of medewerkers wanneer iets niet duidelijk is en aarzel niet om een videocall te starten. Door de verandering van omgeving - jullie zitten niet meer samen op kantoor - zal ook jullie interne communicatie aan een beproeving toe zijn. Bel of mail meteen wanneer je een vraag hebt, en klaar alle mogelijke discussies meteen uit. Zo ontstaan er geen misverstanden, want via de telefoon of mail kan communicatie anders overkomen dan hoe het eigenlijk bedoeld is.
5. Richt een specifieke plaats in als home office
Door dit te doen, voorkom je dat je dagelijks moet verhuizen en dat je bijvoorbeeld een belangrijke nota uit het oog verliest. Door je home office op een vaste plaats in te richten, zal je ook het gevoel krijgen van een echte werkdag, wat je productiviteit verhoogt.
Richt je home office ook zo in dat je niet moet slepen met kabels en dergelijke. Zorg daarnaast voor een goede internetverbinding en plaats indien nodig verlengkabels. Leg pen en papier op de tafel, zorg eventueel voor wat fruit aan het begin van de dag en ga ervoor!